Zuid-Afrika!

19 mei 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hoihoi allemaal,

Ik mag jullie welkom heten in Zuid-Afrika!

Ik heb al ontzettend veel gezien in Zuid-Afrika en hier wil ik jullie graag wat over vertellen!

Allereerst is Zuid-Afrika een land dat in het werelddeel Afrika ligt.

In Zuid - Afrika leven veel verschillende mensen. Er leven blanke mensen en mensen met een donkere huidskleur.

Ook is er een groot verschil tussen Arm en Rijk.

Zo ziet rijk Zuid - Afrika er uit:

En zo ziet arm Zuid - Afrika eruit, dit noemen ze en krottenwijk:

Zuid-Afrika is groot en heeft daarom verschillende landschappen. Grote delen van Zuid-Afrika zijn droog en hier groeit vooral gras. In het westen zijn er droge woestijnen en daar groeit helemaal geen gras. Op sommige plaatsen regent het meer en daar zijn daarom ook bossen. De woestijn.

de bossen in zuid-Afrika

Landschap met gras en zebra's

In zuid - Afrika is het vaak erg droog en warm. In Zuid-Afrika regent het wel eens in de zomer. In de winter is het dus bijna altijd droog.

In Zuid-Afrika kan het ook heel extreem weer zijn. Zo komen in Zuid-Afrika ook Tornado's voor.

In Zuid - Afrika leven veel verschillende dieren. In Zuid-Afrika leven veel grote dieren. Dit zijn de 5 grootste dieren van Zuid-Afrika; de big 5. (zo noemen ze dat hier)

De buffel, Leeuw, Olifant, Tijger en Neushoorn.

deze dieren leven ook in Zuid- Afrika:

stokstaartjehyena

Gazelle

Giraffe

Walvis

struisvogel

haai

dolfijnen

Natuurlijk, komen er nog veel meer dieren voor in zuid - Afrika!!

In zuid- Afrika dragen de kinderen op sommige scholen schooluniformen.

De mensen en kinderen in zuid- afrika wonen in verschillende huizen:

In Zuid-Afrika worden er veel verschillende talen gesproken de meest gesproken taal is Engels, Zulu en Zuid - Afrikaans.

Ik ben hier in Zuid- Afrika verschillende woorden tegen gekomen die erg lijken op het Nederlands. Hieronder staan een aantal Zuid- Afrikaanse woorden. Wat zou het in het Nederlands betekenen? Zouden jullie de Nederlandse woorden aan de Zuid-Afrikaanse woorden kunnen koppelen?

Zuid-Afrikaans:

vuurhoutje

suurlemoen

pletterpet

langnekkameel

Is het jullie gelukt om de Nederlandse woorden er bij te vinden?

In Afrika eten de kinderen veel verschillende dingen, de arme kinderen eten vaak rijst, maar ze eten er ook veel vlees. Daarnaast kun je in Zuid-Afrika ook veel dingen eten die wij in Nederland ook eten.

Ik ben nog wat te weten gekomen. In Afrika leven ook veel arme kinderen en gezinnen. Zij krijgen geen water uit een kraan zoals wij dat krijgen, maar zij moeten water uit een put of bij een rivier halen. Ze lopen dan terug met een emmer op hun hoofd. Ook lopen de vrouwen vaak met fruitmanden op hun hoofd. Dit is erg zwaar.

Proberen jullie maar eens uit hoe dat voelt. Ik ben heel benieuwd of jullie dat kunnen?

8 kinderen gaan links in een rij staan en 7 kinderen gaan rechts tegenover elkaar staan. Er is een mand (met pittenzakjes erin, stelt fruit voor) Probeer het zo snel mogelijk naar de overkant te brengen, zonder het te laten vallen.

Hoe ging dat, was het zwaar? Stel je voor dat de kinderen dit in Afrika bijna elke dag moeten doen.

Ik heb nog een vraag aan jullie zouden jullie de foto's die ik op de blog heb geplaatst weer op het land van Zuid- Afrika in jullie klas willen plakken?

Alvast heel erg bedankt!

Dan heb nog wat over zuid- Afrika te vertellen.

In zuid- Afrika gaan  nog niet alle kinderen naar school, omdat niet iedereen dat kan betalen. Sommige kinderen moeten werken om samen met de ouders wat geld te verdienen of op het platteland meehelpen met hun ouders.

Maar er zijn ook wel kinderen die al wel naar school gaan. Best veel kinderen kunnen er wel al lezen en schrijven, maar in Nederland kan iedereen lezen en schrijven. In Afrika kan dat niet iedereen.

De kinderen spelen veel buiten, omdat het vaak mooi weer is.

Ze spelen vaak met een voetbal of met takken. De kinderen maken vaak ook van afval dat ze vinden of voorwerpen die ze vinden speelgoed, omdat ze speelgoed niet kunnen betalen. Er zijn wel kinderen die speelgoed autootjes en poppen hebben, maar die zien er lang niet zo mooi uit als die van jullie.

Hoe zouden jullie het vinden om een zelf speelgoed te gaan maken en daar mee te gaan spelen? Ervaar hoe kinderen in Zuid-Afrika spelen.

Hier wat ideeën:

Is het ook leuk om met zelfgemaakt speelgoed te spelen? Wat vinden jullie?

Ik denk dat ik wel weer genoeg heb verteld!

Tot de volgende keer weer!

Groetjes uit Zuid- Afrika.

Amira.