Amerika!

18 mei 2015 - New York, New York, Verenigde Staten

Hallo dames en heren,

Hier ben ik weer. En ja, jullie lezen het goed! Ik ben in Amerika! Wat een mooi land en wat is het land groot!

Amerika is een van de grootste landen van de wereld. Nederland is daartegenover echt piepklein. Bekijk de wereldkaart maar eens. Ik ben heel benieuwd hoeveel keer Nederland wel niet in Amerika past. Ik denk dat Nederland heel vaak in Amerika past. Hoe vaak denken jullie dat Nederland in Amerika past?

Oké ik weet het: Nederland past wel 230 keer in Amerika! Dat is wel heel erg veel!

In Amerika heb ik weer veel nieuwe ontdekkingen gedaan die ik graag met jullie wil delen!

In Amerika is het weer op sommige plekken te vergelijken met het weer in Nederland. Maar het weer kan er ook heel extreem zijn, er komen bijvoorbeeld orkanen voor in het tropische Florida

en er is extreme hitte in de woestijn. Het kan daar wel 57 graden worden!

Alaska ligt in het Noorden en daar is het erg koud.

Verder is er in Amerika ook sprake van een tijdsverschil. Als jullie gaan slapen, dan staan de mensen in Amerika net op om weer aan de nieuwe dag te beginnen.

Er is mij hier verteld dat er op de Amerikaanse vlag 50 sterren staan, omdat Amerika uit zoveel staten bestaat. Ik geloof hier alleen helemaal niks van, dat zijn namelijk wel heel veel staten. Zouden jullie voor mij eens kunnen tellen of dat wel klopt?

Tel de sterren maar eens op de vlag en tel de staten op de landkaart van Amerika. Zijn dit er beide evenveel?

In Amerika komen er veel verschillende dieren. Hier leven zwarte beren, wolven die in de woestijn leven, grote vogels als de adelaar, in de zee zwemmen er walvissen, dolfijnen, zeeleeuwen en otters.

Ook is er in Amerika een hele mooie natuur te zien. Ken jullie de Grand Canyon al? Mooi hè?

In Amerika herken je veel van jullie thuis. Dit komt omdat jullie al veel van Amerika op tv zien.

In Amerika staan geen ouder gebouwen uit de middeleeuwen in het centrum van de stad, zoals in Nederland. Dit komt omdat Amerika nog niet zolang geleden ontdekt is.

Amerikaanse zitten veel in hun auto omdat het daar zo groot is. Je moet vaak ver rijden als je ergens wilt komen. Amerikanen vinden het erg leuk om tv te kijken, jullie vast ook?

In ieder huis staan wel een aantal tv's. Hoeveel tv's hebben jullie in huis?

Amerikanen zitten ook graag op internet. Hoe een Amerikaan leeft kun je eigenlijk niet zeggen, omdat de mensen er daar zo verschillend zijn.

Kinderen fietsen daar bijna nooit er zijn ook geen fietspaden hier. Dit komt omdat alles zo ver weg is. Verder doen ze veel aan sporten op school. De kinderen worden opgehaald met een bus die ziet er zo uit:

In de klas zitten er kinderen met allemaal verschillende uiterlijke. Er zijn kinderen met blond haar, er zijn  kinderen met bruin haar, er zijn kinderen met zwart haar, er zijn kinderen met rood en de kinderen hebben allemaal een andere huidkleur. Sommige kinderen zijn wat bruiner dan andere kinderen en sommige kinderen zijn heel blank. Een beetje zoals in Nederland dus!

Amerika is het land van de vrijheid. Kennen jullie het Vrijheidsbeeld al van Amerika? In Amerika zijn wel regels, maar het is ook een vrij land. Je kunt dus lekker jezelf zijn.

New York is een bekende stad in Amerika. Het betekent eigenlijk Nieuw Amsterdam. Dit is een bekend plein. Time SquareDe gebouwen zijn veel groter als in Nederland!

Dan het eten in Amerika.

Dit is bijna altijd feest voor de kinderen. Echt waar! In bijna elk restaurant is een uitgebreid kindermenu met alles wat je lekker vindt op de kaart. Jij lust vast ook wel pasta, pizza, een hamburger of een hotdog. Een ander lekkernij voor jou is de 'mac and cheese', dit is macaroni met kaas.

In Amerika krijg je heel veel eten op je bord. Veel meer dan in Nederland. In de ochtend worden er veel 'cerials' gegeten, dit zijn cornflakes of muesli met melk of yoghurt.

Daarnaast eten Amerikanen ook zoete broodjeszoals wafels, muffins en donuts. Ook worden er vaak pancakes gegeten. Dit zijn dikke kleine pannenkoeken.

Zullen we eens kijken naar de verschillen tussen de pannenkoeken uit Amerika of de pannenkoeken uit Nederland.

Welke zouden er zoeter zijn? Kunnen jullie mij helpen om dit uit te zoeken? Ik ben benieuwd welke jullie het lekkerst vinden!!

In Amerika wonen de mensen heel verschillend. In de stad wonen de mensen vaak in hoge flats

En  buiten de stad wonen de mensen juist heel anders, daar staan met veel ruimte er omheen.

In Amerika betalen ze met de Dollar en die ziet er zo uit, dit is 1 dollar:

Als je 1 euro inlevert bij de bank dan zou je daar 1 dollar en een muntje van 20 cent voor krijgen.

Oh en als laatste. In Amerika komen er ook veel vulkanen voor, vooral in Hawaï. Dat hoort ook bij Amerika maar ligt niet in het vaste land, dit zijn allemaal kleine eilanden! Misschien kunnen jullie zo'n vulkaan wel namaken en kijken hoe zo'n vulkaan werkt!!

In Amerika spreken de mensen Engels, kunnen jullie dat ook spreken? Zullen we het eens samen oefenen? Ik ken nog een leuk liedje, het lijkt me leuk om die met jullie te gaan zingen!

Zo nu heb ik wel weer genoeg verteld over Amerika. Zouden jullie de Foto's bij het land willen plakken, net zoals jullie dat bij Thailand hebben gedaan? Juffrouw Linda had me een foto gestuurd van de foto's van Thailand. Heel erg bedankt nog jullie hebben mij goed geholpen!

Tot de volgende keer!

Groetjes uit Amerika,