Brazilië!!

22 mei 2015 - Rio de Janeiro, Brazilië

Hoi hoi jongens en meisjes,

Vandaag gaan we samen het land Brazilië ontdekken!

In Brazilië is er een tijdsverschil van 4 uur vroeger dan in Nederland, maar ook een tijdsverschil van 5 uur vroeger dan in Nederland, 6 uur vroeger en 7 uur vroeger dan in Nederland.

Ik zit in het deel waar het 7 uur vroeger is dan in Nederland. Zijn jullie nieuwsgierig naar wat ik nu aan het doen ben: slapen, ontbijten, lunchen of avondeten. Kijk dan eens op jullie klok, hoe laat is het bij jullie nu? Kunnen jullie bedenken hoe laat het nu bij mij is? Misschien weten jullie dan wat ik aan het doen ben?

Laat het me weten als jullie het weten!

Brazilië is een groot land. He land staat op nummer 5 van de grootste landen ter wereld.

Brazilië ligt in het werelddeel Zuid-Amerika. Ik kan het land zelf niet vinden op de wereldkaart. Zouden jullie mij kunnen helpen met het vinden van het land op de kaart?

Heb je het gevonden? Kleur het dan in! De juffrouw zal het land dat jullie ingekleurd hebben, opsturen naar mij. Ik wil jullie er alvast voor bedanken!

In Brazilië ligt het grootste oerwoud van de wereld: De amazone. Een enorm bos.

De seizoenen zijn in Brazilië omgekeerd aan die in Nederland. Als bij ons de lente begint, dan begint daar de herfst. In Brazilië kan het heel heet zijn. Toch is er in het land ook nog wat ander weer te zien.

Er is een gebied in Brazilië waar het bijvoorbeeld heel erg droog is en waar je cactussen en doornige struiken tegenkomt. Dat ziet er zo uit:

Brazilië heeft ook mooie stranden, kijk maar:

In Brazilië wonen rijke en arme mensen. De arme mensen wonen in krottenwijken (zelfgemaakte huisjes), dat noemen ze hier de favela's. Kijk maar eens hoe dat er uit ziet:

Arm & Rijk.

Brazilië is een mengelmoesje van allemaal verschillende mensen: indianen,
Afrikanen, Europeanen. Mensen met allerlei verschillende huidskleuren. Een veelkleurig land. De mensen en kinderen zijn allemaal heel verschillende, er zijn kinderen met blond haar maar ook met bruin of zwart haar. Kinderen met japanse ogen of kinderen met grote ronden ogen. Er zijn kinderen met blauwe, groene, grijze en bruine ogen. Iedereen ziet er dus anders uit.

In Brazilië groeit suikerriet, cacao, koffie en soja. Verder komt veel hout ook uit Brazilië.

Dit hout wordt weer verkocht en daar krijgen mensen in Brazilië geld voor.cacao.

suikerriet.

koffie.

In Brazilië leven veel koeien, die geven veel melk en daar krijgen mensen uit Brazilië weer geld voor.

Maar er leven nog wat meer dieren in Brazilië

dit is de jaguar, dit is de koning van alle dieren in het Amazone gebied van Brazilië.

anaconda slang. piranha.

Er leven dus heel veel dieren in Brazilië.

Er leven heel veel verschillende vogels, maar ook veel apen en andere dieren.

In Brazilië staat een bekend stambeeld genaamd Christus de verlosser. (Amerika heeft dat ook weet je nog hoe dat heten?)

In Brazilië zijn ook veel straat kinderen (vooral in de arme wijken). De kinderen hebben geen huis en slapen op straat. Het is erg gevaarlijk voor de kinderen er lopen veel mensen met geweren rond.

Deze straatkinderen gaan NIET naar school, zoals jullie dat doen zij hebben daar geen geld voor. Ze gaan in de stad op zoek naar eten.

De rijke kinderen die gaan WEL naar school, zij wonen vaak in mooie huizen of in flat gebouwen.

De grootste hobby van deze jongens en kinderen is voetballen!

Daar worden deze kinderen vrolijk van en het enigste wat ze hiervoor nodig hebben is een bal! Houden jullie ook van voetbal?

Kennen jullie toevallig bekende voetballers die uit Brazilië komen?

Ronaldinho

Ronaldo

Romario

kaká.

Neymar.

en nog veel meer! Brazilië bestaat dus bekend om zijn goede voetballers.

Nu we het toch over voetbal hebben Brazilië heeft een van de grootste voetbalstadion van de wereld.

Brazilië is dus een echt voetbal land!

Wat nog meer uit Brazilië komt en waar Brazilië om bekend staat is de Braziliaanse carnaval, maar daarover zo meer!

Eerst kom ik nog even terug op het voetbal. Ik ben heel erg benieuwd of jullie ook een beetje kunnen voetballen, misschien zitten er in deze klas ook wel goede voetballers.

Laten we een spel doen om te kijken hoeveel jullie nu over Brazilië weten en om te kijken of jullie ook zo kunnen voetballen als de kinderen in Brazilië. Ik ben erg benieuwd!

Ga in een kring staan en pak een voetbal. De juf mag beginnen ze schopt de bal zachtjes richting een kind en noemt in woord dat hoort bij Brazilië. Ik heb net al heel veel over Brazilië verteld, dus ik hoop dat jullie hier nog wat van weten. Weet je geen woord op te noemen dat bij Brazilië hoort. Dan ga je zitten en ben je af.

Is kijken wie een echte Braziliaanse jongen of meisje hier is uit de klas!

Goed, we gaan terug naar de Brazaliaanse carnaval. De carnaval die wij hier in Nederland kennen, komt uit Brazilië. Ja wat is nou zo'n Braziliaanse carnaval precies? Nou dat kan ik jullie vertellen het ziet er zo uit:

Dat ziet er veeeeel groter en feestelijker uit dan een carnavals op tocht bij ons, vinden jullie ook niet?!!

Hier een filmpje van de Braziliaanse Carnaval:

In Brazilië houden de mensen dus erg van zingen, dansen en muziek maken.

Omdat wij nu met z'n alle in Brazilië zijn moet wij hier ook iets mee gaan doen. Ik heb van jullie juf gehoord dat jullie op school nog niet veel muziek instrumenten hebben. Daar gaan we dus wat aan doen!!

Als jullie nu eens sambaballen gaan maken, dan kunnen we daarna de Braziliaanse carnaval samen gaan ervaren.

We kunnen dan muziek maken, zingen en dansen!

Veel succes met het maken van jullie instrumenten en vooral heel veel plezier!!

Zijn de sambaballen klaar? Laten we ons dan nu onze carnavals kleren aantrekken en muziek gaan maken op dit Braziliaanse lied, zodat we samen de Braziliaanse sfeer kunnen ervaren!:

Nog geen genoeg gehad van de Braziliaanse muziek en de sfeer?

Dan gaan we nog even oefenen met dansen en zingen!

En als jullie nu nog niet weten hoe het er in Brazilië aan toe gaat, dan weet ik het ook niet meer!

Bedankt weer voor jullie hulp en het meereizen door Brazilië!

Vergeet de foto's van Brazilië niet op het land te plakken!

Tot de volgende keer!

Groetjes uit Brazilië,